tisdag 7 juni 2011

Räkor på risbädd

Ett riktigt 80-tals recept är detta. Det är ganska så fett men väldigt gott. Idag kanske man inte använder konserver på samma sätt som för 30 år sedan. När jag gör denna rätt idag brukar jag ta färsk svamp som jag först steker upp och kryddar lite. Färsk sparris har jag inte testat i detta recept, men jag tror att det skulle bli väldigt gott. Tänk i så fall på att den behöver kokas först. Om man inte använder konserver så bör man ersätta spadet ifrån konserverna med en buljongtärning.

2,5 dl långkorning ris
5-6 dl vätska (spad från konserver + vatten)
1 tsk salt
2 hg skalade räkor (drygt 1/2 kg oskalade)
1 burk sparris
1 burk skivade champinjoner

1 dl vispgrädde
1 dl majonnäs
2 ägg
ca 1 dl riven ost

Koka riset i spadet, vatten och salt efter anvisning på paketet. Smaksätt gärna med lite curry. Bred ut riset i en smort ugnssäker form.

Skala räkorna och lägg dem på riset tillsammans med sparris och svamp.

Vispa grädden och blanda den med majonnäs och äggulor. Vispa vitorna till skum och vänd ner dem i såsen. Bred såsen över gratängen och strö över ost.

Gratinera i 225 grader tills ytan har fin färg, ca 20 minuter.

Servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Populära inlägg